Memikul Nafsu

Suatu hari, seorang pemuda diserahkan oleh bapanya kepada seorang guru sufi untuk dididik cara mengawal nafsunya.
"Siapkan bekalan. Mari ikut saya bermusafir," kata guru sufi itu sebaik sahaja pemuda itu tiba di madrasahnya.

Pemuda itu agak terkejut kerana dia masih keletihan akibat perjalanan yang jauh ke madrasah guru sufi itu.
"Apa yang perlu saya bawa?"
"Bawa pakaian sehelai dua," jawab guru sufi.

Mereka pun memulakan perjalanan yang agak jauh. Setelah agak lama,mereka menemui satu bukit yang agak tinggi.
"Kita akan mendaki bukit ini."
"Mana jalannya?""Kita susuri jalan di tepi lereng bukit," kata guru sufi.

"Nanti, nanti... saya sangat keletihan. Alangkah baik jika ada keldai. Kita boleh menunggangnya."
"Kamu hendak menunggang keldai? Baiklah, mari kita membelinya dahulu.
"Dalam hatinya berasa lega, dia tidak akan terpaksa berjalan lagi. Dia sangat-sangat keletihan.

Setelah guru sufi membeli dua ekor keldai, dia pun berkata,
"Sekarang ada dua ekor keldai. Saya akan menunggang salah seekor daripadanya..."
"Dan saya akan menunggang seekor lagi," pintas pemuda itu.
"Tidak!" kata guru sufi itu.
"Mengapa?""Jangan bertanya, patuh saja!"

Pemuda itu terkejut, tapi tidak berani melawan.
"Habis, kita akan biarkan seekor keldai ini berjalan tanpa membawa apa-apa beban?"
"Tidak, sebaliknya kamulah yang akan memikulnya!"
"Memikul keldai menaiki bukit yang tinggi itu?"
"Ya. Pikul keldai itu dan naik ke atas bukit," jawab guru sufi itu pendek dan tajam.

Maka dengan susah payah, dia memikul keldai itu sambil menyusuri jalan di tepi lereng bukit itu.Termengah-mengah. Dia benar-benar keletihan. Sebaliknya guru sufi bersantai-santai menaiki keldainya berjalan di hadapan pemuda itu. Belum sampai separuh perjalanan,pemuda itu pun jatuh keletihan. Dia hampir pengsan.

Setelah merawat si pemuda dan memberinya minuman,guru sufi itu pun berkata, "Anakku,keldai itu umpama nafsumu. Allah ciptakan nafsu untuk kau menungganginya bukan kau ditunggangi olehnya."
"Maksud tuan?"
"Dengan menurut nafsumu, kau akan disusahkannya. Jiwa, hati dan badanmu akan kelelahan. Kehendak nafsu tidak ada batas dan tidak pernah puas. Lepas satu-satu kehendak dan kerenahnya. Ini samalah dengan kau memikul keldai dan menaiki bukit yang tinggi.Pemuda itu terdiam.

"Sebaliknya, jika kau menunggangi nafsu dengan mengawal dan menguruskannya, kau akan mendapat kemudahan dalam menjalani kehidupan. Nafsu berguna selagi dia menjadi hamba tetapi apabila dijadikan tuan, apalagi tuhan, maka hidup kita akan dihancurinya."
"Seperti saya yang memikul keldai tadi?"
"Ya."
Dan lihat pula betapa mudahnya menyusuri jalan di lereng bukit itu dengan menaiki keldai. Begitulah nafsu apabila dikawal dan digunakan ke arah kebaikan."
"Ya,ya. Orang yang mengikut perintah hawa nafsunya bagaikan memikul keldai menaiki bukit!"


by ikatanpelajarislampoland.ipip

Renungkanlah


Rasa cinta pasti ada
Pada makhluk yang bernyawa
Sejak lama sampai kini
Tetap suci dan abadi
Takkan hilang selamanya
Sampai datang akhir masa
Takkan hilang selamanya
Sampai datang akhir masa
Renungkanlah..

Perasaan insan sama
Ingin cinta dan dicinta
Bukan ciptaan manusia
Tapi takdir yang kuasa
Janganlah engkau mungkiri
Segala yang Tuhan beri

Rasa cinta pasti ada
Pada makhluk yang bernyawa
Sejak lama sampai kini
Tetap suci dan abadi
Takkan hilang selamanya
Sampai datang akhir masa
Takkan hilang selamanya
Sampai datang akhir masa
Renungkanlah..

Lagu asal oleh J. Mizan
Dinyanyikan semula oleh Hijjaz.

Hakikat

nice lyric, nice song..
teringat balik zaman sekolah dulu
buat latihan gune lagu ni=)

Pabila terasa diawasi Tuhan
Rasa berdosa setiap masa
Rasa hina diri dgn Tuhan
Rasa syukur dengan nikmat Nya
Jiwa derita dengan dosa
Hati rasa kurang amal pada Nya
Itulah hakikat sifat kehambaan
Bahagia...
Allah ya Allah
Mukmin sejati sentiasa waspada
Dari dosa tanpa sengaja
Apatah lagi dosa yang nyata
Umpama gunung jatuh padanya
Segala-galanya untuk Tuhannya
Jiwa derita dengan dosa
Hati rasa kurang amal pada Nya
Itulah hakikat sifat kehambaan
Bahagia...
Allah ya Allah
Gerak laku bertambah kaku
Lantaran nafsu yang telah jemu
Namun diriku bertambah malu
Pada Mu ya Rabbi
Yang miliki ciptaan nafsu

kalu nk dgr lagu ni, ad kt youtube or download je kt mediafire

2 year old Baby, What is the capital of israel?

listen to the answers..

Dell Monitor Dell ST2010-BLK


Haha, tajuk entri tu macam nk promote monitor pulak.
Tapi cerita sebenarnye, aku cuma nak menyatakan kepuasan hati je..hehe..setelah hampir setahun bersabar (disebabkan kekangan kewangan) dengan skrin laptop aku yang asyik berkelip tu, aku pun mula la pikir nak selesaikan masalah tu. Mula2 tu, aku ingat nak baiki skrin laptop tu, pergi tanya kat kedai dia cakap nk baiki skrin kelip2 tu kena stanby dalam 450++. Pastu aku terpikir la, kalu aku beli monitor besar pun ok jugak, nak dekat sme je harga dia. Cari punya cari, jumpa la dell monitor ni, harga dia 459 je..haha..Dah tak payah pening2 nak tengok skrin kelip2, sekarang ni nak tengok skrin pun sampai kena toleh kiri kanan (wideskrin la katakan):))


Indonesia Si Abang Yang Sentiasa Gedebe

SEDIH dan kecewa apabila membaca berita mengenai tindakan melampau dan biadap sekumpulan rakyat Indonsia yang mengadakan unjuk perasaan di kedutaan Malaysia di Jakarta bertindak memijak dan melumurkan najis ke atas Jalur Gemilang, bendera negara.

Perbuatan itu meskipun tidak menyakitkan fizikal rakyat dan negara Malaysia tetapi ia cukup menghiriskan hati dan perasaan rakyat negara ini. Ini kerana bendera adalah kehormatan dan maruah sesebuah negara. Apa juga penghinaan dilakukan ke atasnya sesuatu yang sensitif.

Jadi apabila ianya diinjak dan dilumurkan najis samalah, kepala rakyat negara ini diinjak dan disapu tahi. Perbuatan itu sungguh hina dan tidak bertamadun. Membuli kepala orang lain adalah perbuatan yang paling hina dan keji.

Malang sekali, masih ada kelakuan tidak beradat yang berlandaskan emosi semata-mata. Di keadaan hari ini dan apa lagi antara dua buah negara berjiran sepatutnya kejadian itu tidak berlaku. Tetapi kerana kumpulan itu cetek mengenai semangat kejiranan dan lebih bersultan di mata, maka berlakulah perbuatan yang menghinakan itu.

Timbul persoalan apakah kejadian ini menunjukkan Indonesia, negara serumpun dengan Melayu telah melupai asal usul mereka atau pun tidak mempedulikan kepada orang lain. Selalu merasakan diri 'gedebe' dan kuat. Ataupun pemerintahan Indonesia gagal untuk mentertibkan rakyat negara berkenaan?

Indonesia bolehlah dianggap sebagai abang kepada Malaysia. Kalau tarikh kemerdekaan diambil kira untuk mengukur cerdik atau bodoh rakyat sesebuah negara itu, ternyata rakyat Indonesia lebih awal cerdik dari rakyat Malaysia.

Indonesia merdeka awal 12 tahun dari Malaysia. Indonesia merdeka 1945 manakala Malaysia 1957. Sepatutnya kemerdekaan yang diperolehi awal 12 tahun itu Indonesia menjadi negara pembimbing. Dengan pengalaman dan semangat menentang penjajah Indonesia yang ampuh ia bertindak memberi petunjuk dan teladan yang baik kepada si adik. Disepanjang masa sepatutnya rakyat Indonesia memberi tunjuk ajar kepada rakyat Malaysia dan bukannya mempamirkan sikap buruk.

Tetapi malang tampaknya kenyataan itu tidak berlaku. Kemerdekaan yang diperolehi awal itu gagal untuk diraih dan dipergunakan sebaik mungkin oleh segelintir rakyatnya untuk menjadi manusia yang bermaruah tinggi dan tahu menghormati hak orang lain.

Tindakan kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera) itu menghina dan mencabar maruah rakyat negara. Kejadian menghina, membakar bendera negara ini juga bukan sekali. Tetapi sudah acap kali. Seolah bagi segelintir rakyat Indoneisa membakar bendera Malaysia satu permainan harian buat mereka.

Nasib baik setiap kali berlaku kejadian seumpama itu rakyat Malaysia tidak 'ikut erel' dan membiarkan saja dengan memendamkan marah. Bukan soal rakyat negara ini takut atau pengecut tetapi tidak mahu melayani perbuatan budak-budak nakal begitu. Bayangkan macam mana jadinya kalau Malaysia 'ikut erel' atau ada sekumpulan orang Malaysia yang juga berperangai begitu? Tentu keadaannya memburukkan lagi

Tindakan kumpulan Bendera itu bukan apa sangat. Puncanya ialah ekoran insiden yang berlaku di perairan Malaysia - Indonesia yang melibatkan penahan nelayan dari Malaysia dan penahan pegawai Kelautan dan Perikanan Indonesia oleh Polis Marin yang didakwa menceroboh perairan Malaysia. Itu saja. Kalau kumpulan berkenaan waras ia tidak perlu sampai membuat tindakan protes dan main baling-baling tahi kerana kedua-dua pihak telah melepas 'tahanan' masing-masing.

Perkara itu boleh dilupakan begitu saja jika kumpulan berkenaan memiliki semangat kejiranan yang tinggi. Ataupun jalau mereka menyedari bahawa terdapat kira-kira 2 juta rakyat negara itu yang mencari makan dan beranak pinak di sini. Mereka tidak perlu sampai menyerang kedutaan Malaysia dan melumurkan tahi. Jelas perbuatan itu semacam sengaja mahu mengheret rakyat negara ini ikut mengikut rentak mereka. Ianya ada motif tertentu.

Apapun insiden seperti hendaklah tidak akan berlaku di lain kali. Indonesia harus memberi didikan akhlak kepada kumpulan berkenaan. Walaupun ekoran tindakan itu tidak ada balasan dari Malaysia, tetapi Indonesia harus merasa malu kepada dunia seluruhnya. Sedarlah tidak ada rakyat di negara maju yang main baling-baling tahi dan melumurkan bendera negara lain dengan tahi.

Sesungguhanya perbuatan kumpulan Bendera itu bukan satu keberanian tetapi menjelaskan akan keburukan tabiat dan juga perangainya. Apabila najis boleh dijadikan alat permainan atau senjata maka tahulah kita sejauh mana hati budi dan keupayaan seseorang itu. Monahara oh Monahara di mana engkau? [wm.kl. 5:20 am 24/08/10]

http://msomelayu.blogspot.com/

Sebulan persediaan untuk sebelas bulan ujian?

post kat blog pun macam buat status kat pesbok plak..haha

Lyrics: Insha ALLAH


Every time you feel like you cannot go on
You feel so lost and
That you're so alone
All you see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair n' never loose hope
Cos' Allah is always by your side

Insha Allah x3

Insha Allah you’ll find your way

Insha Allah x3

Every time you can make one more mistake
You feel you can’t repent
And that it's why too late
You’re so confused,
Wrong decisions you have made
Hunt your mind and your heart is full of shame
Don’t despair and never loose hope
Cos' Allah is always by your side

Insha Allah x3

Insha Allah you’ll find your way

Insha Allah x3

Insha Allah you’ll find your way
Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray Oh
Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way x2

Insha Allah x3

Insha Allah we’ll find our way

Baitul Muslim (Rumah Tangga Bahagia)


Hm..terlalu awl rasanya nk bercerita mengenai baitul muslim.. Terutama bg org yg tidak berpengalaman cm saya ni. Tp umur di awal 20-an ni la nk menyelami mengenai baitul muslim. Kalau ditakdirkn Allah, jodoh saya awl x ke kelam kabut dibuatnye..hehe


Tak layak rasanye diri ni nk bercerita panjang lebar, cume saya sedikit terkilan apabila melihat institusi2 rumah tangga yg dibina pada zaman ni. Bermacam2 hal yg berlaku agak membimbangkan diri ni dan mungkin juga semua yg berada di luar sana. Mungkin disebabkn ini jgklah, org semakin takut untuk berkahwin.


Hari2 ada saje berita yg melibatkn rumah tangga, kalau bce metro la.. Dgn isteri yg curang, suami yang curang, anak yg didera, isteri yang digantung xbertali (tinggal tanpa nafkah dan tidak pula dicerai), suami pukul isteri, isteri pukul suami, talak selepas beberapa hari kahwin, ceraikan isteri semasa isteri hamil dan lain2 lagi..


Kalau zaman dulu, rumah tangga kekal sehingga nyawa berpisah dari tubuh, tp zaman serba moden ni, rumah tangga dah kucar kacir.. Anak2 menjadi mangsa, sehingga dibiarkan tanpa asuhan yg betul dr ibu bapa..Anak2 menjadi liar, terlibat dengan masalah sosial kerana kurang kasih sayang.. Aduh..kesian saudara seislam dgn kita ni..Kalau di Palestin, remaja ditembak dan dipukul, mereka syahid menemui syurga Allah.. tapi di negara kita, remaja dibuai dgn keenakan dunia yg sementara, dadah, zina, rempit, kelab malam, arak menjadi teman mereka.


yang mana lg kesian? remaja kita lg kesian kan..terlalu lalai dgn dunia..semuanya bermula dgn baitul muslim.. Bermula dgn menjadi remaja yg soleh dan solehah, berilmu, bejiwa kental, berakhlak, berfikiran kreatif, tidak membuang masa dan yang paling penting memantapkan ilmu agama dan hanya bergantung harap kepada Allah s.w.t..


kemudian, berlaku pemilihan calon suami dan isteri yg seperti dinyatakan di atas, pernikahan antara dua insan yg hanya mengharapkan redha dr Allah s.w.t.. Tidak berlaku sebarang kucar kacir dalam rumah tangga, kerana masing2 percaya dgn terikatnya mereka dgn tali ijab dan qabul ni, mereka mempunyai tanggungjawab masing2 yg perlu dilaksanakan.. tanggungjawab yang perlu ditanggung di dunia dan dijawab di akhirat jika mereka melanggarnya.


cukup saja dgn perkara tersebut, mereka melahirkan individu yg berkualiti, berkualiti untuk agama, bangsa dan negara. Kesimpulannya, Allah sudah menyediakan garis panduan yg baik, untuk seseorang individu memilih calon isteri dan calon suami, Allah juga telah menetapkan tanggungjawab yang perlu dipikul oleh seorang isteri dan seorang suami serta Allah juga telah menyediakan contoh yang terbaik untuk kita contohi iaitu Nabi Junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w..Allahuakbar2x..Sesungguhnya Allah telah menyediakan yang terbaik untuk kita.


Jadi, fikirlah masak2 sebelum membuat sesuatu keputusan, ikutlah garis panduan yang telah Allah tetapkan. Jangan sesekali kita melanggarnya kerana akhirnya kita yang menerima padahnya..Semoga rumah tangga yang dibina diredhai Allah di dunia dan di akhirat.

Are you ethical?

Hari ni yang menarik belajar mengenai islamic ethical. Mcm2 teori pasal ethical. Ada setngah2 tempat, ethical bg mereka kalau kebanyakkn daripada mereka menyokong perkara tersebut sebagai ethical..

contoh plg mudah, kahwin sejenis, ada sesetngah tempat menganggp perkara tersebut sebagai ethical..tp what is islamic ethical?

In Islam, Allah is good, His creation also good and Islam wants to protect the good..
Islamic ethical is fitrah..Islam wants to protect the fitrah.. Naturally, we know what is good, what is bad because of our fitrah.. Ask yourself, did you do the bad things or good things..ask your heart. And naturally you will get the answer..

Islamic teaching is just wants to protect our fitrah..if you do the bad things, that is not your fitrah..that are influence from your nafs, your enviroment, your friends and others. this is because you are not strong enough, to protect your own fitrah..

Therefore, if you still do the bad things, you are not ethical..think about that.=)

Rejim Zionis yg kejam


Serangan tentera israel ke atas kapal kemanusian Mavi Marmara


Israel pandai memutar belitkan keadaan sebenar yang berlaku dengan menuduh pihak aktivis memulakan serangan terhadap mereka, dengan mengatakan kapal ini membawa senjata dan menyebabkan ramai tentera mereka yang cedera.
Sedangkan seramai 9 orang aktivis dari Turki yang mati dibunuh oleh rejim zionis dan tentera mereka hanya tercedera..jadi jelaslah misi mereka hanyalah untuk membantu rakyat Gaza dan bukannya membunuh seperti mereka.
Walaupun, media barat menafikan tindakan ganas dan kejam Israel ini, namun, seluruh dunia terutama umat islam mengetahui perangai kejam Israel..semoga Allah menglaklat rejim zionis israel..amin.
esok, ustaz azman, yang juga merupakan pensyarah UIA Gombak, ketua misi akan berkongsi pengalaman beliau di UIA Kuantan..harap2 ramai akan datang..

Berkata-kata vs berdiam diri?

hmm...

Dah dekat 2 bulan tajuk ni aku save kat inbox entry aku ni,
tapi ntah la bile aku nak letak isinya...

hmm...
bile nak tulis ni...

Tidak dapat dinafikan bahawa muamalah di antara lelaki dan perempuan di dalam hidup ini adalah wujud. Lebih-lagi pada hari ini, situasi persekitaran yang memerlukan kerjasama dua hala di antara lelaki dan perempuan dalam segenap urusan harian. Apa yang lebih utama, keperluan hubungan antara kedua-dua pihak ini dalam menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar, dakwah dan ilmu. Firman Allah SWT:

Maksudnya: Dan orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat baik, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta ta'at kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Ayat ini menjelaskan bahawa lelaki dan perempuan yang beriman saling berkerjasama dalam menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar,maka sudah tentu di sana ada situasi-situasi yang memerlukan mesyuarat, perbincangan, percakapan dan sebagainya.

Dan apa yang harus kita fahami bahawa, walaupun begitu islam telah menetapkan garis panduan yang terperinci untuk menjaga perhubungan ini.Maka,garis panduan inilah yang menentukan sesuatu hubungan itu adakah bertepatan dengan syarak atau pun tidak.

Kalau kita mengkaji garis panduan yang dinyatakan oleh islam, ia menutup segala pintu-pintu yang boleh membawa maksiat.Ia melibat pandangan mata, suara, pakaian (aurat), tujuan perbincangan dan keadaan pergaulan itu berlaku.Merujuk kepada Kitab Al-Fatawa Al-Mu’asoroh oleh Al-Qardhawi, beliau telah menetapkan dhowabit (garis panduan) dalam pergaulan@pertemuan di antara lelaki dan wanita, iaitu :

1. Kedua-dua belah pihak hendaklah sentiasa menundukkan pandangan,tidak memandang aurat dan dengan perasaan syahwat.Firman Allah Swt :

Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka, dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman itu supaya menyekat pandangan mereka (daripada yang diharamkan) dan memelihara kehormatan mereka.

Bukanlah yang dimaksudkan seperti ayat di atas Islam tidak membenarkan langsung untuk kita memandang dan melihat jantina yang berlawan jenis, akan tetapi hanya sekadar yang perlu sahaja dalam urusan-urusan tertentu. Rasionalnya, kerana pandangan adalah segala-galanya, bak pepatah Melayu “dari mata turun ke hati”. Boleh saja mata ini memberikan ‘isyarat’ kepada hati agar bertindak ke peringkat yang seterusnya.Namun begitu, Islam mengecualikan pandangan secara tidak sengaja. Tetapi apa yang perlu kita buat apabila kita tidak sengaja? Hal ini telah dijawab oleh Rasulullah Saw terhadap soalan Jarir RA, seorang sahabat Nabi Saw yang bertanyakan tentang pandangan yang tidak disengajakan : Sabda Baginda:

اصرف بصركYang bermaksud : Alihkan pandangan kamu

2. Perempuan muslimah pula mestilah sentiasa memakai pakaian yang telah ditetapkan oleh syarak yang menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.Juga tidak terlalu nipis dan tidak mengikut bentuk badan sebagaimana yang telah ditegaskan oleh Allah swt :

Yang bermaksud: Dan janganlah mereka menzahirkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya Telah disahkan oleh beberapa sahabat, apa yang zahir daripada perhiasan ialah muka dan dua tapak tangan.

3. Sentiasa menjaga adab muslimah,terutama ketika berinteraksi dengan lelaki dari segi :i- Percakapan,tidak melampaui dan menggoda.Sebagaimana firman Allah Swt kepada para isteri Nabi Saw. Dan isteri-isteri Nabi Saw, adalah ikutan terbaik untuk semua wanita di sepanjang zaman dan tempat.يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا

Yang bermaksud : Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti perempuan yang lain kalau kamu bertakwa. Maka janganlah kamu berbicara dengan lembut manja kerana boleh menimbulkan keinginan orang yang di dalam hatinya ada penyakit; dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik, sesuai dan sopan.

ii- Cara berjalan. Firman Allah swt :وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّYang bermaksud: Dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka. فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ

Yang bermaksud : Maka datang kepadanya salah seorang dari keduanya sambil berjalan tersipu-sipu.

Ayat di dalam Surah Al-Qasas ini menceritakan kisah salah seorang anak perempuan Nabi Syuaib As yang datang untuk menyampaikan jemputan ayahnya kepada Nabi Musa As.Dapat kita lihat, qudwah yang ditunjukkan di dalam kisah anak Nabi Syuaib AS ini, bagaimana apabila berjalan, beliau berjalan dalam keadaan tersipu-sipu dan malu.Bukannya berjalan dalam keadaan sebaliknya, yang langsung tidak sesuai dengan fitrah seorang wanita.

iii- Pergerakan pula janganlah terlalu kasar dan janganlah terlalu lembut yang boleh menggoda.Gerunilah amaran yang dinyatakan oleh Rasulullah Saw di dalam haditnya :صنفان من أهل النار ....ونساء كاسيات عاريات مميلات مائلات رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها وإن ريحها لتوجد من مسيرة كذا وكذا

Yang bermaksud : 2 golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka…. perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta.Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga.Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini.

4. Hendaklah menjauhi perkara-perkara yang boleh merangsangkan syahwat seperti bau-bauan, minyak wangi,warna-warna yang menarik yang sepatut di pakai di rumah, bukan di jalanan untuk bertemu dengan lelaki.وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى

Yang bermaksud : Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang Jahiliyah zaman dahulu. Yang dimaksudkan dengan تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ disini ialah menzahirkan perhiasan dan kecantikan yang wajib ditutup dan yang boleh mempengaruhi syahwat orang lain…

5. Sentiasa berwaspada,agar lelaki dan wanita tidak berdua-duan tanpa mahram Hadith sohih telah memberi ingatanلا يخلو رجل بامرأة ألا ثلثهما الشيطانYang bermaksud: Tidak berkhalwat seorang lelaki dan perempaun, melainkan yang ketiganya adalah syaitan.

6.Pertemuan itu mestilah berdasarkan keperluan atas urusan kerja tanpa melampaui sehingga menyebabkan wanita itu lalai dalam menguruskan rumah tangga dan mendidik generasi.

Walaupun kita lihat di atas,seperti merujuk kepada wanita sahaja,namun lelaki tidak lari dari kemestian menjaga adab-adab yang sama dari sudut pakaian,percakapan,pergerakan dan lain-lain. Justeru, adalah menjadi satu kewajipan untuk seluruh Muslimin dan Muslimat bagi menjaga etika dalam pergaulan sesama kita dan sekaligus dapat mengurangkan masalah sosial di kalangan umat Islam hari ini.
Posted by Mohd Akmal Afiq Bin Mohamad
terjumpa blog ni..sme2 kite muhasabah diri...

Dakwah Islamiah

Bile kite ckp je pasal dakwah, "eh, tu keje ustaz, ustazah, keje org yg berpendidikan dalam subjek2 agama Islam ni..." owh..jd ape tgs kita sbgai umat islam? sudah terang lg bersuluh, Allah bersabda dalam Quran mengenai tujuan Allah menciptakan manusia adalah untuk beribadah kepada Nya. Menyuruh kpd yg makruf, mencegah kpd yg mungkar..

"eh,cm berat je tgs 2, aku ni xlayak la,blaja kat skola bese je pn"..mcm2 alasan la kite bg.. "aku xbersedia lg ilmu xcukup la, "ak ni byk wat dosa, mane blh wat dakwah ni", "ak ni xsempurna".. smpai bile kita nk sempurna? sampai bile kita nk tggu kita xakan wat dosa? sampai bile kita nk tggu ilmu pnh didada? xkesian ke kat kwn2 kite yg langsung xthu atau terlupa pasal agama..

kita ni ade harapan nk tubuhkan negara Islam mcm zaman Rasulullah, zaman sahabat2 Rasulullah, ape yg kita wat untuk menuju ke arah 2? cukupkah dgn kita kesorang bgn untuk tubuhkan negara islam? xmungkin sekali kan.. jd ape yg kite perlu buat? kita imbau kembali bagaimana Rasulullah mulakn penyebaran Islam..bermulanya dgan pembentukan individu muslim 2 sendiri yg sgt tggi semangat jihadnya, kemudian baitul muslim, masyarakat muslim, negara islam itu tertubuh.

kita semua nk tgk Islam kembali tertegak di bumi Allah ni, jd kita xblh keseorgn, kita perlu berkumpulan..carilah kumpulan yg bersama mahu menegakkn Islam..bermulalah dengan usrah, sama2 kita jaga diri kita daripada anasir2 luar yg sentiasa menarik2 kita dengan keseronokan dunia,.. Dunia hanya sementara, akhirat itu kekal abadi..

sama2lah berdakwah menegakkn Islam..mengmalkn yg Makruf, mgkn mudah tp mencegah yg Mungkar, mgkn sukar jika kita keseorangn, kita perlu berjemaah..Allah bersama2 org yg berjuang di jalannya..Imbau kembali kisah As Syahid Imam Hassan Al Banna..contohilah semangat perjuangn beliau.

"Thank you for listening", "Thank you for your attention"

Teringat mse sekolah2 dulu, bermula dengan pra sekolah sampai la form 5..Bile habis je cikgu mengajar kite sume bgn dan cakap "terima kasih cikgu", "thank you teacher" dan lebih baik lg kite pergi ke dpn salam dgn cikgu tu..bile teringat balik, betapa kite hormatnya cikgu yg tlh mengajar dan mencurahkan ilmu kpd kite.

Tibe je kat universiti, suasana dh berbeda skali. Lps habis je kls, lecturer ckap, "thank you for listening", thank you for your attention".. eh, bkn kte ke yg lbh layak untuk ckp "thank you" kat lecturer 2.. Aku tgk lecturer berkobar2 bg lecture kat dpn, lps abis je 1 slide lecturer tanye "bisa dibayangkan tak" teringat lecturer aku ni yang berasal dari Indonesia, kdg2 saje bercakap dalam bahasa die..=) smpai die pergi ke tempt duduk student tanye phm ke tak. kite yg x paham ni bkn nk tnye lainlah kalau dah paham.. tp itu xpe lg mgkn malu kan, blh tnye kat luar kelas.

Teringat ak mse lecturer msk kelas, msti student sikit je dalam kelas, ade pegi toilet la, amk angn jap la kat luar dan yang xthu hilang ke mane.. lecturer tnye lg, "nk tggu student lain atau kite nk mulakn dulu". tersentuh ak..baiknye lecturer ni..walaupn riak wajah lecturer tu nmpk cm sdkit kecewa..kecewa dgn student yg xbersemangat untuk belajar sepeti mana bersemangatnya lecturer tu nk mengajar. Mulianya hati seorang lecturer.

Aku tersentuh pula dgn sorg lecturer ni, sgtlah lembut dgn students smpi satu ari 2, die ckp die rase sbb die xpnh mrh, student xserius mse blaja..knp la dgn kite ni? lecturer 2 sgtlah baik tp ramai plak student xdtg kelas die. mgkn la subjek 2 agak susah tp xphm macam mane pn lecture 2, berkat 2 lg penting. jgn la smpai lecturer dpt detect org yg slalu xdtg kelas die 2, dan kalu die xredha dgn ilmu itu ssh kite nk mghafalnya..

lbh memeranjatkan bile ramai sgt xdtg kelas, sbb subjek 2 sng sgt, studi sendiri pn blh kot kan..sampai lecturer amk attendancepnggl sorg2, nk tanda..smpai lecturer agak mse kelas kemalrin pn ade yg tolong tanda tangan attendance kwn die..aduh...student ape kite ni? kesian lecturer prepare dah beberapa hari nk mgajar kite tp kita wat lecturer cm2..

kita ni pnh ke ucap terima kasih kat lecturer? hm...mse nk exam kot..kalu blm pnh lg, same2lah kita fikirkan..nape ssh sgt nk ingat bile blaja ni...mgkn sbb kite xpnh jmpe lecturer tu, die pn xpnh knl kite, mgkn kite xpnh tnya ape2 kat lecturer 2 atau mgkn kite slh sorg yg pnh sakitkn hati lecturer 2..belajalah menghormati lecturer, hormat lecturer, sygkan lecturer. ilmu kite ni sikit je, xsmpai setitik air di lautan pn, ape yg kite nk bggakan..

sumber cintakan Allah

Cinta yg diilhamkan Allah terus ke hati, itulah cinta yg benar lagi suci.
Cintanya tidak dinilai dgn mata sendiri. Namun dilirik daripada pndgn Allah. Cintanya hanya untuk mendapat keredhaan Allah.

Cinta mereka terhasil daripada cinta terhadap Allah. Malah cinta mereka tidak langsung diselitkan dengan nafsu. Hubungan cinta begini berasaskan kasih syg tnpa mengira jantina dan peringkat umur.

Cinta begini blh berlaku antara pemimpin dan rakyat, ibu dan bapa kpd anak2nya. Begitu juga sesama sahabat. Menjiwai apa yg dinikmati saudara masing2. Hubungan mereka tidak mengandungi unsur yg menyalahi syariat Allah. jika berlaku cinta antara lelaki dan permpuan yg belum dinikahi, hubungan cinta mereka dijaga agar tidak melanggar hukum hakam agama.

Antar keduanya, masing2 memastikan tiada tindakan yg dilakukan bertentangan dengan perintah Allah. Malah pergaulan mereka juga sentiasa dibatasi dengan syariat yg ditetapkan. Keberkatan mengiringi mereka.

Begitu juga cinta suami isteri. Cinta yg bersumberkan Allah pastinya menyinari kehidupan mereka. Keberkatan dalam berumahtangga serta rahmat Allah sentiasa mengiringi kehidupan mereka.

Aduhai, nikmatnya kehidupan mereka apabila Allah menjadi sandaran. Tiada kekhuatiran bahawa Allah sentiasa bersama mereka.

i love this story=)

Ya Rasulullah kami CINTA padamu

terharu perasaan aku tatkala mendgr ceramah yg dismpaikan oleh ustz Tengku Mohd Fouzy.
sgt menarik dan menyentuh hati serta mengukuhkan iman kita..ringkasannya...

mula2 talk,tlh menarik hati aku dgn ayt nie;
"sesungguhnya Allah dan para malaikat berselawat atas nabi s.a.w. Wahai org beriman berselawatlah ats nabi s.a.w dan ucapkan salam penghormatan kepadanya"

tidak ada perintah yang Allah membuatnya dahulu sebelum menyeru kapada org beriman seperti solat,zakat,puasa tapi perintah selawat ke ats nabi s.a.w, Allah juga berselawat ke ats nabi. betapa Allah mengagungkan nabi kte muhammad s.a.w.

seorg sahabt bertanya bagaimana untuk selawat keatas baginda, baginda menjwb
"Ya Allah selawatkan ke atas Muhammad s.a.w" seperti selawat kte hari ni, kerana ape?
kerana hanya Allah yang Maha Mengetahui darjat Rasulullah untuk berselawat ke ats baginda.

menghina Rasulullah juga adalah salah satu menyebab mjd kufur. dalam surah at-taubah ayat 65-66:

"apakah dgn nama Allah dan ayat2Nya dan RasulNya kamu buat ejek-ejekan? sungguh kamu telah menjd kufur setelah dahulunya beriman."

sabda Rasulullah:
"belum sempurna iman seseorg,sehingga aku terlbh dikasihinya lebih dr ayahnya,anaknya dan manusia lain" ape bukti iman kite tlh sempurna jika selawat ke ats nabi s.a.w pn kte ssh nk buat?

ingtkh kite dgn kisah Nabi Adam meminta taubat setelah dihantr ke dunia, Nabi Adam memohon taubat dgn berkat syafaat Rasulullah s.a.w..krn Allah meletakkn nama Muhammad bersebelah dgn namanya, sesungguhnya Muhammad itu mesti seseorg yg sangat mulia..wlpn tatkala itu nabi Muhammad belum lg lahir ke dunia.

Allah s.w.t telah menciptakan NUR nabi Muhammad s.a.w sebelum dijadikan segala-galanya.

Allah berfirman,"kerana dia (nabi Muhammad)lah Aku jadikan sekelian makhluk..
Subhanallah..krn nabi kte Muhammad s.a.w lah kte ada di dunia ini..
selawat dan salam kpd Rasul junjungan kte.


sama2 kita bykkn selawat ke ats nabi sempena maulidur rasul

SAPE TIRU SAPE NI?


Ada 2 orang kawan, Ali dan Abu, mula-mula dua-dua orang makan nasi guna sudu, pastu suatu hari Ali makan nasi guna tangan dan beberapa hari selepas tu Abu pulak makan nasi guna tangan. Kalau kita tengok kat sini logik la kita cakap Abu yang tiru Ali bukan Ali yang tiru Abu.


Tapi puak2 umngok kat kelantan ni terbalik pulak. Kelantan dah 20 tahun tak buat perarakan masa maulidurrasul tapi buat pengisian2 laen yang lebih berkesan, tiba2 umngok2 ni cakap tok guru pun dah terpengaruh dengan Guan Eng cina tu tak nak buat perarakan. Budak kecik pun akan cakap Guan Eng tu la yang tiru tok guru. Punya la dengki sampaikan nak burukkan tok guru konon tok guru nak gadai islam. Itu pun kalau betol la P.P x buat perarakan. Asal tak cakap pasal negeri2 korang yang tak buat perarakan tu sebab terpengaruh dgn P.P? XD

Lagipun kira bagus la kalu DAP tu nak tiru Kelantan dalam hal2 ni. Aku terbaca pasal ni pun dalam blog orang laen. kat sini. Korang pikir la sendiri.

Semester baru

Inilah dia jadual untuk sem ni, total 18 credit hour. Asalnya aku nak amik french sem ni, tapi clash plak dgn subjek laen, kalu clash satu kelas je boleh lagi nk nego, tapi semua time clash, terpaksa la aku batalkan niat nak amik french..huhu..paling berat aku rase setakat ni control system la, walaupun baru ad 2-3 kali kelas..hm..pape pun, kene usaha lebih lagi dari sebelum ni..kambate!

Something BIG is coming

video

Gambar baby

Diberi nama Nik Muhammad Zaim,
anak saudara ke-2 aku:-)

Selesai sudah

Setelah 4 malam berlalu, akhirnya tamat jugak waktu presentation night untuk event irc carnival ni, aku bersyukur sangat. Bukan apa, aku bukan tak suka presentation, tapi aku tak suka aktivi selepas presentation..huhu..

Abis aje presentation, mesti perut rasa lapar dan kitorang akan pergi makan. Aku sebenarnya dah tak nak dah makan malam-malam ni, tapi bila perut dah rasa lapar nak buat macam mana kan. Waktu petang tu, punya la tanam semangat tak nak keluar makan lepas presentation, tapi akhirnya aku keluar jugak ikut diorang -perut lapar.

Macam mana aku nak kuruskan badan ni????

Ahli baru:-)

Ahli baru yang aku maksudkan ini bukanlah ahli kelab atau persatuan, tapi ahli keluarga aku iaitu kelahiran anak sulung abang aku yang nombor tiga. Bukan main happy lagi diorang ni dapt ahli baru -aku pun happy jugak. Sebelum ni ada sorang je anak saudara, harap-harap kedatangan orang baru ni dapat menceriakan lagi suasana:-)

Pejam dan Celik

Akhirnya 2010 menjelang selepas 2009 meninggalkan kita. Rasa macam pelik je sebab tahun baru masihi post sesuatu, tapi tahun baru hijrah hari tu tah tulis pape pun..haha..

Masa seakan berlalu begitu pantas seolah tahun 2009 berlalu begitu cepat. Ada juga kedengaran suara-suara mengatakan usia kita semakin bertambah, tapi ada juga kedengaran suara-suara mengatakan usia kita semakin berkurang!! Sebenarnya ayat tersebut tidak sekali-kali membawa maksud kita semakin muda, tapi membawa maksud tempoh masa kita hidup semakin berkurang dan semakin menghampiri kematian. Memang kita tidak mengetahui waktu kematian, tetapi yang pasti, kematian itu sentiasa menghampiri kita, dekat dan semakin dekat.

Dalam kita menyedari akan hakikat tersebut, apakah kita terfikir untuk muhasabah diri kita semula dengan menyedari akan kesalahan dan kekurangan diri kita. Ketika masih ada kesempatan dan waktu, fikirlah, rancanglah, gunakanlah sebaiknya saki-baki usia kita yang masih tersisa dengan perkara-perkara yang sepatutnya. Moga kita bersama mendapat manfaat.