Dakwah Islamiah

Bile kite ckp je pasal dakwah, "eh, tu keje ustaz, ustazah, keje org yg berpendidikan dalam subjek2 agama Islam ni..." owh..jd ape tgs kita sbgai umat islam? sudah terang lg bersuluh, Allah bersabda dalam Quran mengenai tujuan Allah menciptakan manusia adalah untuk beribadah kepada Nya. Menyuruh kpd yg makruf, mencegah kpd yg mungkar..

"eh,cm berat je tgs 2, aku ni xlayak la,blaja kat skola bese je pn"..mcm2 alasan la kite bg.. "aku xbersedia lg ilmu xcukup la, "ak ni byk wat dosa, mane blh wat dakwah ni", "ak ni xsempurna".. smpai bile kita nk sempurna? sampai bile kita nk tggu kita xakan wat dosa? sampai bile kita nk tggu ilmu pnh didada? xkesian ke kat kwn2 kite yg langsung xthu atau terlupa pasal agama..

kita ni ade harapan nk tubuhkan negara Islam mcm zaman Rasulullah, zaman sahabat2 Rasulullah, ape yg kita wat untuk menuju ke arah 2? cukupkah dgn kita kesorang bgn untuk tubuhkan negara islam? xmungkin sekali kan.. jd ape yg kite perlu buat? kita imbau kembali bagaimana Rasulullah mulakn penyebaran Islam..bermulanya dgan pembentukan individu muslim 2 sendiri yg sgt tggi semangat jihadnya, kemudian baitul muslim, masyarakat muslim, negara islam itu tertubuh.

kita semua nk tgk Islam kembali tertegak di bumi Allah ni, jd kita xblh keseorgn, kita perlu berkumpulan..carilah kumpulan yg bersama mahu menegakkn Islam..bermulalah dengan usrah, sama2 kita jaga diri kita daripada anasir2 luar yg sentiasa menarik2 kita dengan keseronokan dunia,.. Dunia hanya sementara, akhirat itu kekal abadi..

sama2lah berdakwah menegakkn Islam..mengmalkn yg Makruf, mgkn mudah tp mencegah yg Mungkar, mgkn sukar jika kita keseorangn, kita perlu berjemaah..Allah bersama2 org yg berjuang di jalannya..Imbau kembali kisah As Syahid Imam Hassan Al Banna..contohilah semangat perjuangn beliau.

0 comments: